Sociale huurwoning, urgentieverklaring
Wat is het?
Als u in een noodsituatie zit en met spoed een woning nodig hebt, kunt u een urgentieverklaring aanvragen. Met een urgentieverklaring krijgt u voorrang bij het zoeken naar een sociale huurwoning.
Wat moet ik doen?
Heeft u dringend woonruimte nodig? Dan kunt u urgentie aanvragen voor een huurwoning.
Aanmelden urgentie sociale huurwoning(externe link)
Hoe werkt het?
Voorwaarden aanvragen urgentie
Onderstaand leest u aan welke voorwaarden u moet voldoen:
- U staat ingeschreven als woningzoekende bij Woonmatch West-Friesland.
- U woont minimaal 1 jaar in West-Fiesland.
- Uw inkomen is lager dan:
- voor eenpersoonshuishoudens : € 47.699.
- huishoudens met 2 of meer personen: € 52.671.
- Uw woonprobleem is buiten uw eigen schuld ontstaan. Bijvoorbeeld door:
- medische redenen, bijvoorbeeld de noodzaak om gelijksvloers te wonen
- sociale problemen, bijvoorbeeld huiselijk geweld, een onhoudbare woonsituatie of relationele redenen. Bij echtscheiding of verbreken samenwoning heeft u een ouderschapsplan nodig. Meer informatie over dit plan vindt u op de website van de Rijksoverheid(externe link)(externe link).
- financiële omstandigheden, bijvoorbeeld werkloosheid
- mantelzorg
Wat houdt urgentie krijgen in?
U krijgt één woning toegewezen in uw huidige gemeente. Als u deze niet accepteert vervalt uw urgentie. Het kan zijn dat u om bepaalde redenen in een andere gemeente wilt wonen. Dit moet onderbouwd worden door een sociaal of medisch deskundige. Dit geeft u door via het aanvraagformulier.
Wie beslist over het geven van urgentie?
De beslissing over urgentie wordt gemaakt door de Regionale Urgentiecommissie. Deze commissie bestaat uit 3 gekozen leden, een voorzitter en een secretaris. Ze komen iedere drie weken bij elkaar om de aanvragen te bespreken. Binnen 2 weken na de bespreking ontvangt u schriftelijk bericht of u de urgentie wel of niet krijgt.
Heeft u vragen?
U kunt contact opnemen met de secretaris van de Regionale Urgentie Commissie, Jacqueline Gutter, telefoon 0229-252200(externe link) of per e-mail wonen@hoorn.nl(externe link).
Wat kost het?
De aanvraag kost € 58,60.
Wat moet ik meenemen?
Documenten die uw noodsituatie kunnen aantonen.
Aanvullende informatie
Meest gestelde vragen
1. Als ik urgentie heb gekregen, wat moet ik dan doen?
U krijgt één woning toegewezen in uw huidige gemeente. Als u deze niet accepteert vervalt de urgentie.
2. Mag ik een woning weigeren?
Nee, als u urgentie heeft, mag u geen woning weigeren. Als u een passende woning weigert, vervalt de urgentie.
3. Ik woon in Breda, maar mijn ouders en tante wonen hier. Kan ik dan urgentie aanvragen?
Nee, u woont nu niet in West-Friesland en kunt dus geen urgentie aanvragen.
4. Als ik urgentie krijg, krijg ik dan het geld voor de aanvraag terug?
Nee, u krijgt geen geld terug.
5. Ik sta 6 jaar of langer ingeschreven als woningzoekende. Kan ik nog urgentie aanvragen?
Ja, dat kan.